Nová evropská úprava ochrany osobních údajů je zaměřena na ochranu osobních údajů občanů. Ti jsou vnímány jako slabší strana téměř ve všech sporech. I když ne vždy je to pravda. Proti kvalitním právníkům velkých firem nebo podvodníkům zaštítěnými právníky je vždy občan v nevýhodě.
Co hlavně přináší za novinku GDPR?
Hlavní myšlenka podle mě je, že osobní údaj je majetek občana, se kterým má pravomoc nakládat. Tím i chránit své soukromí a nebýt obtěžován cílenou reklamou.
Znamená to, že by o Vás neměl nikdo bez Vašeho vědomí nebo zákonné povinnosti schromažďovat osobní údaje a používat je proti Vám.
Co to v praxi znamená?
S Vašemi osobními údaji nesmí nikdo pracovat pokud nevyplývají ze zákonné povinnosti – to se týká například policie, matriky, soudu a tak dále.
Nebo pokud osobní údaje zpracovávají na základě smlouvy. V případě, že s někým uzavřete smlouvu, automaticky tím dáváte i souhlas se zpracováním osobních údajů potřebných pro plnění smlouvy. Pozor smlouva je nejenom písemná, ale může být i ústní, uzavřená například telefonem, nebo elektronicky při objednání služby nebo zboží přes eshop či např. podáním ruky. Ale podstatné je, že osobní údaje lze užít jen pro plnění této smlouvy. Již jsem slyšel několikrát názor, že jakmile s někým jednou uzavřete obchod, je v jeho oprávněném zájmu Vám zasílat reklamní sdělení. To je podle našeho týmu proti logice ochrany osobních údajů. Souhlas se dává vždy jen za daným účelem. Tím je v tomto případě plnění ze smlouvy a oprávněný zájem dodavatele je například vymáhání dlužné částky. Sice je to zájem dodavatele, ale NE oprávněný, bombardovat Vás neustále jeho reklamními sděleními.
V případě zasílání své reklamy by měl od Vás chtít vždy souhlas se zpracováním osobních údajů pro marketingové účely. A je jen na Vás, zda si chcete chránit své soukromí, nebo vyměnit soukromí za nabídnutou slevu.
Souhlas by měl být vždy vědomý, nevynucený a neměl by podmiňovat poskytnutí služby.
A co je nejlepší na GDPR? Včera mi volal prodejce energií, pro jistotu se ani nepředstavil, což je mimojiné neslušné a chtěl kontrolovat moji fakturu za energie. I to je můj osobní údaj. Celý telefonát byl pro mě nepříjemný, když ani nevím s kým se bavím. Jednoduše jsem sdělil, že rozhodně nemá souhlas se zpracováním mých osobních údajů, mezi které patří i telefonní číslo a emailová adresa a nesouhlasím s tím, aby mě kontaktovala. Paní nebo slečna pár sekund mlčela, zcela zaražená a po chvíli se zmohla jen na děkuji a zavěsila. Kdyby se mi chtělo, stačilo pouze nahlásit číslo, ze kterého volala na úřad pro ochranu osobních údajů, za zneužití osobního údaje. A tato společnost by měla problém na světě.